Interview Eric de Jong, Directeur van C-quential

C-quential
14/1/2021

‘Van een initieel gepubliceerd rooster verandert uiteindelijk zo’n 70%, onafhankelijk van het systeem waar je mee werkt. Dit gebeurt door ziekte, verlof, verschoven diensten, ruiling… noem maar op. Veel systemen richten zich op het verbeteren van de initiële planning, de winst die je daar kunt maken is echter minimaal. Wat wij zeggen is, laat die initiële planning een beetje los en zorg gewoon dat je heel snel kunt ingrijpen als er iets verandert. Daar is Roosterplanning op gebouwd.’

Eric de Jong

‘Om in te kunnen grijpen moet je heel veel variabelen in de gaten houden. Daarbij maken we het ons in Nederland nog eens extra lastig, want we willen hier graag dat alles eerlijk gaat. Hier is het niet wie het eerst komt die het eerst maalt, zoals in Amerika. Valt er een dienst vrij? Dan is het niet alleen een kwestie van wie hem wil hebben, maar ook van wie hem mag hebben. Wie staat het beste in z’n plus en minuren bijvoorbeeld of heeft een dienst al vaak gehad. Dat willen we hier in Nederland allemaal meewegen. Daar bovenop hebben we complexe CAO’s en de arbeidstijdenwet waaraan moet worden voldaan. Wat we met Roosterplanning doen, is al die complexiteit aan de achterkant afvangen met onderliggende rekenregels. Daarmee maken we het aan de voorkant, voor de mensen die er mee werken, heel eenvoudig.’

"Dingen die in lijstjes kunnen, moet je automatiseren."

Het is de stellige overtuiging van Eric: dingen die in lijstjes kunnen moet je automatiseren. ‘Dat doen we niet alleen in Roosterplanning, dat doen we ook hier bij C-quential. Ik wil er met zo min mogelijk mensen voor zoveel mogelijk klanten kunnen zijn. Alleen dan kunnen we als organisatie onze slagkracht behouden.’

‘We kunnen dit onder andere bereiken door onze klanten minder afhankelijk van ons te maken. Daarmee bedoel ik dat we als C-quential heel veel kennis in huis hebben. Die kennis kunnen we naar klanten brengen met steeds meer mensen, maar dat is niet mijn ambitie. Ik wil onze kennis juist steeds meer naar klanten brengen via ons systeem. Hoe minder ze ons nodig hebben, hoe beter wij het doen. Alles wat wij zelf al eenvoudig vinden kunnen we automatiseren. En bij alles waarvan we vinden dat we zelf nog hard nodig zijn, ligt onze taak om te kijken of we dat kunnen veranderen. Ik wil dat we daar altijd scherp op blijven.’

"Ik mis het soms wel om een klant van A tot Z te helpen."

Jarenlang begeleidde Eric zelf klanten van A tot Z bij de implementatie van Roosterplanning. Nu ligt deze taak bij zijn medewerkers. Wat het belangrijkste is dat hij ze wil meegeven? ‘Het implementeren van Roosterplanning is een gezamenlijk proces. Je moet als consultant heel intensief samen met je klant optrekken. Dat is niet alleen noodzakelijk in mijn ogen, het geeft je ook een goed gevoel. Af en toe mis ik het nog wel eens hoor’, bekent hij. ‘Ik vind het heel belangrijk om software te maken die goed werkt, maar voor mij is dat geen doel op zich. Als ik een ambulance langs zie rijden dan denk ik “zij kunnen hún klanten helpen omdat ons rooster goed draait”. Dat is pas wat mij echt gelukkig maakt. Het geeft veel voldoening als je dat van heel dichtbij mag begeleiden.’