In 2009 kwam hij als een van de eerste BOA’s in dienst bij gemeente Enschede, Ronald Ramharakh. Inmiddels brengt hij zijn tijd grotendeels binnen de muren van het stadskantoor door en is hij onder andere verantwoordelijk voor het rooster van zijn 22 collega’s.
‘We werken nu bijna een jaar met Roosterplanning’, vertelt hij. ‘En dat is echt een verademing voor iedereen. Hiervoor werkten we met Excel. Dat betekende dat er hier op kantoor een uitgeprint rooster hing. Maar je zou kunnen zeggen dat de Tipp-Ex ernaast stond’, lacht hij. ‘Ons team is misschien niet zo groot. Maar we hebben drie diensten per dag die we moeten invullen en we publiceren ons rooster voor een heel jaar vooruit. Voor onze medewerkers is dat fijn, omdat ze voor een heel jaar weten waar ze aan toe zijn, maar dat betekent ook dat er in de tijd vaak dingen wijzigen.’
Nu ze met Roosterplanning werken, ziet Ronald dat er veel meer geruild wordt dan voorheen. ‘Mensen hebben een ontzettende behoefte aan flexibiliteit. Nu het gemakkelijk geworden is om je rooster te wijzigen, zie je dat er ook direct gebruik van wordt gemaakt.’ Maar ondanks al die extra wijzigingen in het rooster, kost het plannen hem minder tijd dan voorheen. ‘Ik denk dat ik er zo’n twee tot drie uurtjes per dag mee bezig ben.’
‘Roosterplanning neemt me heel veel uit handen. Maar niet meer dan ik zelf wil uiteraard. Sommige dingen laten zich niet in code vangen, vind ik. Zoals iemands persoonlijkheid, ervaring in specifieke situaties of dynamiek tussen collega’s. Die dingen weeg ik mee als ik een ruilverzoek moet accorderen. Maar wat wel heel fijn is, is dat het systeem me de harde feiten voorschotelt, zoals plus- of minuren en ATW-overschrijdingen. En dat het ervoor zorgt dat alles automatisch en correct verwerkt wordt.’ Hij kan zich nog levendig herinneren hoe hij vroeger met een rekenmachine onregelmatigheidstoeslagen zat uit te rekenen. ‘Dat soort dingen behoren nu definitief tot het verleden. Dat spaart een hoop tijd.’
Ook het invullen van openstaande diensten is voor hem veel gemakkelijker geworden. ‘We hebben de afspraak dat iedereen minimaal een keer per dag even inlogt bij Roosterplanning en checkt of er openstaande diensten zijn. Die worden heel overzichtelijk direct bovenaan in beeld getoond. Vroeger moest ik daarvoor rondmailen en rondbellen en daarna alles handmatig doorvoeren. Nu zet ik een dienst simpelweg open in Roosterplanning.’ Alleen als er niet op tijd gereageerd wordt, moet hij nog extra actie ondernemen. ‘Aankomende zaterdag is hier een demonstratie gepland en heb ik opeens vier extra mensen nodig bovenop de zes die al ingepland staan. Dat is best een flinke uitdaging. Aan zoiets moet je dan toch nog wel eens een telefoontje wagen. Maar heb ik een openstaande dienst met Koningsdag of een ander leuk evenement? Dan gaat het allemaal vanzelf.’
Op dit moment is Ronald als enige verantwoordelijk voor de planning. Maar hij wil het wel weer met iemand gaan delen. Per slot van rekening moet hij ook vervangen kunnen worden. ‘Omdat Roosterplanning zo overzichtelijk is, kun je dit ook heel goed met z’n tweeën doen. Dat is fijn.’ Hij verheugt zich op het moment dat het zover is. Want dat betekent dat hij ook weer meer de straat op kan. ‘Ik blijf toch een boa’, lacht hij. ‘De straat roept. Ik ben blij dat Roosterplanning zo goed functioneert dat ik daar straks weer meer aanwezig kan zijn.’ roosterplanning_ronald_gemeente_enschede.jpg