Désirée Aries, Growth Manager C-quential
Als zorgorganisatie zorg je met betere personeelsplanning voor minder personeelstekort. Door medewerkers invloed te geven op hun rooster vergroot je hun tevredenheid over het werk en de organisatie. Dit zorgt voor een lager verloop en een hogere bereidheid om extra uren te werken. Twee manieren van roosteren die medewerkers invloed geven op hun rooster zijn sterk in opkomst: participerend roosteren en zelfroosteren in drie rondes. In deze blog vertel ik wat de twee belangrijke verschillen zijn tussen participerend roosteren en zelfroosteren in drie rondes en waarom participerend roosteren beter bijdraagt aan minder personeelstekort.
Veel zorgorganisaties werken nog met traditionele personeelsplanning. Hierbij wordt door planningsverantwoordelijken (planners of teamleiders) eenzijdig een rooster gepubliceerd. Ingeroosterde medewerkers moeten voor elk wijzigingsverzoek aankloppen bij een planningsverantwoordelijke en zijn afhankelijk van zijn of haar beschikbaarheid en welwillendheid.
· Lees hier meer over participerend roosteren
· Lees hier meer over zelfroosteren in drie rondes
Traditionele personeelsplanning maakt je geen aantrekkelijke werkgever. Terwijl in deze tijd van personeelstekort aantrekkelijk werkgeverschap een absolute must is. Participerend roosteren en zelfroosteren in drie rondes - beiden ontwikkeld om aantrekkelijk werkgeverschap te stimuleren – zijn allebei een grote stap vooruit ten opzichte van traditionele personeelsplanning. Toch zijn er twee belangrijke verschillen tussen participerend roosteren en zelfroosteren in drie rondes.
Dit zijn de twee belangrijke verschillen tussen participerend roosteren en zelfroosteren in drie rondes:
Bij participerend roosteren hebben alle medewerkers een permanent basisrooster. Hierbij leggen zij samen met een planningsverantwoordelijke eenmalig op basis van hun contracturen en voorkeuren hun diensten vast. Dit wijzigt niet zolang contracturen of voorkeuren niet wijzigen. Vervolgens maakt een planningsverantwoordelijke elke periode op basis van alle basisroosters het rooster kloppend. Dit betekent voor medewerkers (en planningsverantwoordelijken) een lage tijdsinvestering.
Bij zelfroosteren in drie rondes schrijven alle medewerkers zich elke periode op basis van hun contracturen en voorkeuren in op het rooster (eerste fase). Vervolgens schuiven medewerkers en/of planningsverantwoordelijken met diensten om het rooster kloppend te maken (tweede fase). Vaak is er na twee fasen nog geen kloppend rooster. In deze situaties maakt een planningsverantwoordelijke het rooster kloppend door actief diensten toe te wijzen en weg te halen. Dit betekent voor medewerkers (en planningsverantwoordelijken) een hoge tijdsinvestering.
Bij participerend roosteren worden organisaties en medewerkers gefaciliteerd om wijzigingen na publicatie van een rooster mogelijk te maken. Medewerkers doen bij bijvoorbeeld het ruilen van een dienst of het zoeken van vervanging zelf een verzoek in het roostersysteem. Daarop kunnen andere medewerkers reageren en zoekt ook het systeem naar een ideale match. Als organisatie kun je zelf bepalen aan welke voorwaarden zo’n match moet voldoen en of daar betrokkenheid van planningsverantwoordelijken bij nodig is. Dit betekent voor medewerkers veel invloed na publicatie.
Bij zelfroosteren in drie rondes worden organisaties en medewerkers niet gefaciliteerd om wijzigingen na publicatie van een rooster mogelijk te maken. Tijdens de eerste twee fasen beschikken medewerkers vaak over enkele jokers die zij kunnen inzetten om diensten te weigeren. Daarnaast krijgen zij soms punten voor het accepteren van impopulaire diensten, die ingezet kunnen worden om in het vervolg met voorrang ingeroosterd te worden op populaire diensten. Daarmee moet de belofte van zelfroosteren waargemaakt worden. Vanwege de hoge tijdsinvestering door medewerkers voor publicatie van een rooster worden alle wijzigingen na publicatie door planningsverantwoordelijken gedaan. Dit betekent voor medewerkers weinig invloed na publicatie.
Vanwege de lage investering in tijd tijdens het roosteren (zorgmedewerkers kiezen voor de zorg om zorg te verlenen) en de vele invloed op het rooster na publicatie (ongeacht de manier van roosteren blijft na publicatie van een rooster maar 30% over) vergroot je met participeren roosteren het meeste de tevredenheid over het werk en de organisatie. Deze manier van roosteren zorgt voor een lager verloop en een hogere bereidheid om extra uren te werken. Daarom draagt participerend roosteren beter bij aan minder personeelstekort.
Wil je meer weten over dit onderwerp of direct aan de slag? Neem contact op met Désirée Aries op desiree.aries@c-quential.nl of 06 11 36 17 22 of maak hier een afspraak voor een gratis en vrijblijvende inspiratiesessie.